کاهش جای زخم سوختگی

این نوشتار را به عنوان یک توصیه صد در صد علمی در نظر نگیرید بلکه حاصل معلومات علمی من و تجربه ام در درمان زخم های سوختگی است. بطور خلاصه و مفید می نویسم:

قبل از ترمیم:

۱. مهمترین عامل در مشخص کردن اینکه جای زخم سوختگی باقی خواهد ماند یا خیر ، عمق سوختگی است. به عبارت دیگر یک سوختگی درجه یک یا درجه دو سطحی احتمالا بدون باقی گذاشتن جای زیادی از زخم ، بهبود خواهد یافت. برعکس سوختگی درجه سه حتما با درجاتی از باقی ماندن جوشگاه زخم همراه خواهد بود. این به معنای ناامیدی در درمان زخم سوختگی نیست و همیشه راهی برای بهتر شدن هستعمولا در روزهای اول سعی پزشک و کادر درمان بر این است که زخم ترمیم شود. در این مرحله ممکن است از پماد های حاوی آنتی بیوتیک مانند سیلور سولفادیازین و یا نیتروفورازون برای درمان زخم استفاده شود. این پماد ها معمولا برای کم کردن جای زخم نیستند . با این وجود باید درنظر داشت که زخمی که بدرستی درمان شود و سریعتر ترمیم شود در نهایت جوشگاه کمتری از خود باقی خواهد گذاشت. در حال حاضر استفاده از پانسمان های نوین حاوی نقره بویژه در کودکان سبب کاهش محسوس دوره بهبودی و نیز کاهش آلام بیماران شده است و همیشه باید این پانسمان ها را مدنظر قرار داد.

پس از ترمیم :

۳.پس از ترمیم زخم میتوان برای کاهش جای زخم از پماد های مختلف ترمیم کننده استفاده کرد. این پماد ها اغلب دارای پایه اکسید روی (zink oxide )هستند و شرکت های مختلف با اضافه کردن ترکیباتی مانند آلوورا، گلیسرین و ….. اسامی تجاری مختلفی به آن می دهند . مانند پماد سیکالفیت ، سیکادرم و……

۴. در زخم هایی که بتدریج به سمت تشکیل گوشت اضافه می روند می توان از ترکیبات ژل سیلیکون ( مانند ژل استراتامد و یا استراتادرم و….) استفاده کرد. این ژل ها روزی دوبار بر روی موضع زخم مالیده می شود. جایگزین بهتر این ژل ها استفاده از چسب سیلیکون است که معمولا روزانه به مدت دوازده ساعت باید روی محل جوشگاه زخم چسبانده شود.ای چسب ها برای دو الی سه ماه قابل استفاده است.

۵. می توان برای کاهش اثر زخم و جلوگیری و درمان گوشت اضافه موضع زخم از لباس های فشاری استفاده کرد. معمولا پزشک بیمار را به همکار کارشناس پروتز پزشکی ارجاع می دهد و این همکاران لباس مناسب بیمار را تهیه می کنند. این لباس ها باید برای مدت یک الی چهار سال باید پوشیده شوند.

۶. بسیاری از مشاوره هایی که توسط افراد عادی و غیر متخصص به شما داده می شود جنبه علمی نداشته و لزوما نتیجه دلخواه شما را نخواهند داشت زیرا سوختگی در افراد مختلف الگوهای متفاوتی دارد و بنابر این بر اساس یک تجربه فردی نمیتوان همه افراد را درمان کرد. در این گونه موارد سعی کنید از همان ابتدا با پزشکان ذیصلاح در زمینه درمان سوختگی مشورت کنید.

۷. در موارد ی که زخم جوشگاه بدشکلی از خود بجا گذاشته باشد میتوان با تکنیک های جراحی پلاستیک به بهبود شکل زخم کمک کرد. در این موارد با فوق تخضض های جراحی پلاستیک و ترمیمی مشورت کنید.

نوشتن یک دیدگاه

راه های ارتباطی