کورتون ها یا کورتیکواستروئیدها،داروهای ضد التهاب محسوب می شوند. به همین دلیل امروزه کاربرد گسترده ای در رشته های مختلف پزشکی پیدا کرده اند. از جمله مواردی کاربرد کورتون ها می توان به تزریق آن ها با شکل موضعی در مفاصل یا التهاب های زیر جلدی اشاره کرد. برای این کار اغلب پزشک دارو را رقیق کرده و به موضع تزریق می کند. در اثرات مفید کورتون بویژه در مواردی که بدرستی انتخاب شده است هیچ شکی وجود ندارد. با این وجود مانند هر داروی دیگری، ممکن است عوارض جانبی مضری هم داشته باشد. از جمله عوارض بد این دارو در مواردی که به زیر پوست تزریق می شود می‌توان به نازک شدن و تغییر رنگ پوست اشاره نمود. در این حالت طی هفته های اولیه، نازک شدن پوست باعث می شود که پوست در ناحیه تزریق به رنگ قرمز ارغوانی و یا رنگ صورتی در آید. عروق ریز داخل پوست، به شکل شبکه نازیبایی از مویرگ ها خود را نشان می‌دهد. بتدریج و با گذشت زمان، پوست به رنگ سفید در آمده و بسیار نازک و گاهی شکننده می شود. اغلب چربی زیر پوستی هم از بین می رود و نازک بودن پوست بیشتر خود را نشان خواهد داد. اگر دارو در سایر نسوج اطراف هم پخش شود، حتی تخریب بیشتری ایجاد می کند تا حدی که حتی می تواند سبب پارگی در تاندون ها نیز بشود.
مشکل اصلی اغلب، نازیبا شدن موضع است. اما در مواردی که تخریب وسیع تر است و به عنوان مثال پارگی تاندون هم ایجاد شده، مشکل کارکردی هم ممکن است ایجاد شود.
این روند تخریب پوست، زیر پوست و نسوج نرم اطراف برای چند هفته تا چند ماه ادامه می یابد اما پس از چند ماه متوقف شده و پیشرفت بیشتری نخواهد داشت.
متاسفانه درمان دارویی که این روند را متوقف کند و یا سبب برگشت عارضه به حالت قبل بشود وجود ندارد. به این خاطر برای درمان اغلب به رویکردهای تهاجمی تر مانند تزریق چربی یا در صورت امکان حذف ناحیه صدمه دیده پوست با جراحی، نیاز پیدا می شود. هرچند که این درمان ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. روشن است که اگر اختلال کارکردی ایجاد شده باشد، باید بر اساس اصول خود ، درمان شود. در بیشتر موارد لازم است درمان، تا زمان اطمینان از توقف روند پیشرنده تخریب موضعی به تاخیر بیفتد.
مانند بسیاری از عوارض درمانی دیگر، بهترین درمان برای این عارضه ، جلوگیری از ایجاد آن است. برای جلوگیری لازم است تزریق های غیر ضروری انجام نشود، دارو رقیق شود، و افراد در انتخاب پزشک دارای مهارت مرتبط دقت بیشتری به خرج دهند.

2 دیدگاه

  1. اسدی 1400,07,06 at 3:01 ب.ظ

    سپاسگزارم از مطلب مفیدتون متاسفانه در این مورد اطلاع رسانی کم هست. من بعد از تریق چربی پزشکم برای گلوله هایی که ایجاد شده بود کورتون زدند و الان پوستم به شدت نازک شده و رگهاش زده بیرون خیلی نگران ولی گویا کاری نمیشه کرد.

    • مهدی غنچه 1401,02,01 at 7:42 ب.ظ

      شاید پس از مدتی با تزریق مجدد چربی به زیر پوست و یا برداشتن پوست صدمه دیده شکل موضع بهتر بشه. البته اگر اقدام به جراحی کنید جوشگاه (اسکار) زخم باقی خواهد ماند.

نوشتن یک دیدگاه

راه های ارتباطی