فرو رفتن ناخن در گوشت پا، در اثر رشد غیر عادی گوشه های ناخن (غالبا در انگشت شصت پا ) ایجاد میگردد.در اغلب موارد علت ناخن در گوشت رفته، کوتاه کردن بیش از حد گوشه های ناخن است . این امر سبب میشود هنگامی که ناخن رشد می کند این گوشه ها به داخل نسج نرم کناره ناخن فرو رفته و ایجاد زخم و عفونت نماید .این عفونت غالبا همراه با درد شدید است . بویژه هنگامی که انگشت با جایی تماس پیدا میکند این درد طاقت فرسا میشود . کناره های ناخن متورم و قرمز است . بتدریج ترشح چرکی و یا خونابه نیز از گوشه های ناخن خارج میگردد. علت های دیگر این بیماری عبارتند از استفاده از کفش های تنگ و نا مناسب ؛ضربه ؛و در مواردی نیز غیر طبیعی بودن صفحه رشد ناخن .

برای درمان این بیما ری در شروع آن، روزی دو الی سه مرتبه پا را در ظرف آب ولرم بگذارید . کناره ناخن را به ملایمت ماساژ دهید.در بقیه طول روز باید پا خشک نگه داشته شود.گذاشتن قطعه کوچک پنبه در زیر گوشه ناخن سبب میشود که گوشه ناخن بالا نگه داشته شود و از شدت درد کاسته شود.این قطعه پنبه باید روزانه تعویض گردد.باید از کوتاه کردن ناخن تا زمانی که کاملا از داخل گوشت خارج گردد خودداری شود.استفاده از آنتی بیوتیک نیز در این مرحله لازم است.از پماد های موضعی مانند موپیروسین نیز می توان استفاده نمود.در مواردی میتوان نسج اضافه ایجاد شد ه را با کرایوتراپی برطرف نمود تا به بهبود سریع تر کمک نماید.

اما در موردی که این درمان موثر نباشد باید درمان جراحی انجام شود.این درمان شامل برداشتن باریکه ای از کناره ناخن همراه با بستر مربوطه است .این کار باعث می شود که کناره ناخن رشد نکند. پس از برداشتن کناره بستر ناخن، کناره ناخن بخیه شود یا بدون بخیه این کار انجام شود.اگر کناره بستر ناخن بطور کامل برداشته نشود امکان عود وجود دارد. عمل جراحی معمولا بصورت سرپایی و با بی حسی موضعی قابل انجام است.

از عوارض جراحی می توان به باریک شدن پهنای ناخن ( که البته خیلی مهم نیست وغالبا فقط وقتی دیده می شود که کسی خیلی دقت کند)، تغییر شکل ناخن و احتمال عود در صورت برداشت ناقص کناره بستر ناخن اشاره کرد. روزهای بعد از عمل لازم است موضع عمل شستشو و پانسمان شود. غالیا از روز سوم یا چهارم پس از عمل می توان موضع را باز گذاشت مگر اینکه ترشح زیاد باشد.اما نکته مهم در این بیماری پیشگیری از بروز آن است که بسیار ساده است.کفش تنگ نپوشید و گوشه های ناخن ها را بیش از حد کوتاه نکنید.در واقع لبه قدامی ناخن در هنگام کوتاه کردن ناخن باید بصورت یک خط صاف باشد ونه بصورت یک هلال .

( این مطلب را از وبلاگ قبلی خودم در سایت پرشین بلاگ با اندکی دخل و تصرف منتقل کرده ام)

نوشتن یک دیدگاه

راه های ارتباطی