ترشح چرکی یا خونی از ناف و همچنین بوی بد ناف میتواند علل مختلفی داشته باشد که برحسب تجربه شخصی ذکر میکنم.

شایعترین علت که در اکثر قریب به اتفاق بیماران با آن مواجه میشویم عبارتست از تجمع یک کلافه “مو ”  در داخل ناف. این مسئله اغلب در افرادی دیده میشود که بدن پر مو دارند و یا در افراد چاق که در آنها ناف عمق زیاد دارد. به این ترتیب نمیتوانند داخل ناف را تمیز کنند. از آنجا که جدار ناف روی هم میخوابد سبب میشود که محیط مرطوبی ایجاد شود که برای رشد میکروبها مناسب  است. درچنین محیطی عفونت بروز میکند و اگر درمان نشود این کلافه مو میتواند سبب بروز زخم در پوست کف یا دیواره های ناف گردد . بدلیل زخمی شدن پوست در کف یا جدار ناف، ترشحات خونی هم ممکن است از ناف خارج شود. در این حالت درد هم در ناحیه ناف وجود دارد و ممکن است تمام یا قسمتی از ناف قرمز و متورم باشد.

گاهی در برخی افراد وجود یک فتق نافی که با ایجاد برجستگی در بالای یا پایین ناف بروز میکند میتواند  سبب شود که دو لایه پوست روی هم بخوابد و در این صورت نیز میتواند خارش و التهاب پوستی بروز کند.

ندرتا باز ماندن بقایای مجاری که در دوره جنینی بین ناف و روده یا ناف و مثانه وجود دارد نیز میتواند باعث ایجاد درد و ترشح چرکی از ناف شود که البته خیلی نادر است.این بقایا میتواند بصورت یک مجرا یا یک کیست باشد.

برای پیشگیری و درمان این مشکل لازم است همیشه مو های اطراف ناف کوتاه نگه داشته شوند . لازم است در مواقع استحمام داخل ناف با گوش پاک کن تمیز شود و پس از استحمام نیز با یک گوش پاک کن دیگر داخل ناف خشک شود. در مواقع عفونت ، ضد عفونی کردن داخل ناف با الکل طبی نیز مفید است و البته در مرحله حاد و دردناک ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک هم وجود داشته باشد.

اگر کلافه مو داخل ناف باشد باید خارج گردد که اغلب ممکن است خود شخص نتواند این کار را انجام دهد .در این صورت نیاز به مراجعه به پزشک وجود خواهد داشت. درموارد نادری ممکن است نیاز به عمل جراحی جهت برداشتن بقایای مجاری گفته شده در فوق وجود داشته باشد .

این مطلب را با اندکی ویرایش از وبلاگ قبلی ام در سایت پرشین بلاگ ( https://mg2.persianblog.ir/ )منتقل کرده ام.

4 دیدگاه

  1. خلیل 1402,08,28 at 1:30 ق.ظ

    ممنونم از راهنمایی زیباتون

  2. ممنون از مقاله خوبتون

نوشتن یک دیدگاه

راه های ارتباطی