تزریق بوتاکس مثل هر اقدام پزشکی دیگر احتمال دارد که منجر به عارضه شود. برای اجتناب از عوارض خطرناک بوتاکس ، نکته مهم عدم تزریق آن در افرادی است که در معرض خطر هستند. به عنوان مثال تزریق بوتاکس در حاملگی ، شیر دهی ، در افرادی که مبتلا به بیماریهای عصبی مانند میاستنی گراویس و یا (Amyotrophic lateral sclerosis (ALS نباید انجام شود.

برخی عوارض در صورت بروز ، نگران کنند ه هستند و بهتر است به اطلاع پزشک معالج رسیده شود. به عنوان مثال احساس اشکال در بلع غذا و یا احساس اشکال در تنفس از جمله عوارضی است که لازم است حتما مورد توجه قرار گیرد و به پزشک اطلاع داده شود.

امکان عوارض خفیف تری هم در اثر تزریق بوتاکس وجود دارد. به عنوان مثال می توان به عوارضی مانند افتادگی پلک ، افتادگی ابرو ، بروز دوبینی و یا عدم تقارن ابروها…. اشاره کرد. در برخورد با این عوارض بهترین کار ، صبر و انتظار است. تمام این عوارض با گذشت زمان برطرف می شود. به بیانی دیگر همان گونه که بوتاکس اثر موقت دارد ، در صورت بروز عارضه ، عارضه آن نیز موقت است و با برطرف شدن اثر بوتاکس ، عارضه آن نیز از بین می رود. بهتر است از انجام اقدامات اضافی پرهیز شود. اگر چه عدم تقارن ابروها یا افتادگی ابرو را می توان با لیفت با نخ اصلاح نمود اما مشکل این است که پس از رفع اثر بوتاکس ، لیفت با نخ تداوم خواهد داشت و خود آن می تواند منجر به عدم تقارن بیشتر و نارضایتی از نتیجه شود.لذا شخصا هیچ اقدام بیشتری را توصیه نمی کنم.

برخی عوارض مانند دوبینی هم ممکن است در ابتدا با تجویز قطره های چشمی رفع شود که تجویز این موارد بر عهده پزشک معالج است.

نوشتن یک دیدگاه

راه های ارتباطی